FOREVER

FOREVER

Isnin, 22 Julai 2013

KITCHEN CABINET @ KABINET DAPUR

Proses pemasangan kc ni berlaku ialah ada hari kedua kita berpuasa . Aku pilih Syarkat NIKKO untuk buat kc kat umah....memandangkan pada bulan April, aku ada pergi ke Home Dec dan dia ada buka both kat sana....aku agak tertarik dengan promosi yang diberi sebab bayak free gift yang dapat. Sebenarnya dah banyak kedai yang aku laki bini buat servay....harga yang diberikan rata2 sama dengan Nikko ni tapi tak ada free gift...kalau ada pun satu atau dua je.

Setelah berbincang2, maka aku n hubby pun setuju dengan pakej yang ditawarkan. Plan dan design yang Nana (designer Nikko) buat adalah berdasarkan permintaan aku. Setelah kedua2 pihak bersetuju, dan last plan yang dia bg kat aku memenuhi apa yang aku inginkan, maka proses seterusnya pun bermulalah.


Proses pemasangan bermula. Mereka sampai kat rumah aku lebih kurang pukul 11.30 pagi dan berakhir pada pukul 6.30 petang....lama tuu.
Nampak tak betapa bersepahnya peralatan dapur aku sebelum pemasangan kabinet.


Budak indon yang tengah khusyuk menjalankan tugas.... lagi dua orang adalah chinese...mereka memang expert la dalam pemasangan kc ni....mereka buat dengan cukup teliti.


Peti yang masih belum ada rumah. Semasa proses pemasangan ini berlangsung, suami aku kejap2 call tanya dah siap ke belum....cantik tak....ai is rimas tau. Aku cakap ngan dia, susah nak cakap...lau nak tahu balik tgk sendiri.....laki ai teruja la tu....tak sabar nak nengok kc idaman kami.


Dah siap pun....tengok...aku dah rasmikan dah pun....Masa dah siap orang Nikko pasang tu...laki aku beria2 minta aku snap gambar n send kat dia....aku malas...saja nak buat surprise...biar dia tengok sendiri...biar dia pula meroyan .....teruja punya pasal....laki ai ni pelik sikit...lau dia meroyan lagi teruk...hahaha (mati la kutuk laki sendiri)


Pandangan arah pintu dapur basah/ tempat jemuran. Malam minggu tu laki ai balik, dia cakap kc ni macam ada kekurangan la...nampak lopong jeee. Aku tanya la nape...dia kata sebab tak ada microwave and ovan pasang siap....mulalah dia pasang angan2...nak cari duit untuk pasang semua tu....aku apa lagi, besar tapak tangan lah menadah. Kan aku dah kata laki aku ni pelik sikit......kalahkan pompuan.....semua dia nak nampak perfect....dia pula yang beria-ria. Angan2 tu tinggi. Mak suke jeeee (tepuk tangan 14 juta kali...hahaha). Tapi aku memang minta designer tu buat ruang ovan n microwave tu ikut saiz "built in'...senang esok2 lau dah cukup duit, masukkan jeee.Sementara tu...kita letak la apa yang ada dulu.



Pandangan sebelah dia pula. Aku beli Hood n hob jenaba Rubine. Pintu glass warna kehijuan tu...adalah tempat display. Nikko ada bg percuma rak botol kicap....sebelahnya pula aku minta Nana buat 3 laci...senang nak letak rempah ratus, gula garam...semua mak nenek perencah dan perasan untuk memasak. Macam terrer sangat memasak bunyinya kan??? Padahal.......(malas nak kutuk diri sendiri)


Pandangan dari arah hadapan. Aku ada buat tall unit untuk restok barang2 dapur. kat dalam tu ada rak yang boleh ditarik2 sebanyak 3 unit...itu pun dapat percuma. Pintu yang warna putih tu adalah tempat dishrack. Biasa aku tgk tempat tu tak ada pintu...tapi si Nana ni buat berpintu supaya orang tak nampak pinggan yang kita sejatkan tu......katanya!!!!!! Mak ok jeee...sangat suka. Rak stainlesteel dia yang kat dalam tu dia tak bagi percuma...tapi singki 2 bowl, dia bg percuma. Singki tu aku dah servay kat kedai, harga dia RM 399...jadi marilah kita bersyukur bila dapat free....dan tak sia2 pergi homedec.



Pandangan dari arah ruang menonton lah pula....nampaklah meja makan dan kc dari jarak jauh. Kalau perasan, aku ada letak pokok, tisu n gelas...itu sebenarnya counterbar mini kami...tapi aku tak guna pun sebab ruang tu sempit nak letak 2 ketul kerusi tinggi tu...jadi marilah kita letak apa yang kita guna.


Ini lah rak yang boleh ditarik2 yang aku cerita tadi tuuuu


Kaunterbar ni aku letakkan pokok hidup sebagai penyeri dapur....sejuk jee mata memandang...mood perasan


Ini lah pokok yang aku beli tu...RM10 sahaja pasunya pula RM 5 beli kat kedai Hinode Shop

Sekian tentang kc idaman kami laki bini....semua idea ni aku yang buat bermula dari design sehinggalah dekorasi. Aku amat2 bersyukur sebab mempunyai suami yang sporting dan sentiasa menyokong apa yang aku buat. Walau apa2 pun...aku tetap rujuk dengan dia untuk minta pandangan dan yang paling penting, persetujuan. Kami sebenarnya mempunyai karekter yang amat berbeza, citarasa yang berbeza tetapi mempunyai impian yang sama. Suami aku jenis manusia yang sukakan keselesaan, kekemasan sebab itulah dia support aku kalau bab2 rumah cam ni...sebab dia tahu bini dia ni jenis suka search apa yang terkini, apa yang patut dan apa yang tak patut....

Moga lepas ni...perjalanan hidup kami dipermudahkan lagi....Amin.

Mood: Amat bersyukur impian telah tercapai.



18 ulasan:

  1. u.. amat cantik sekali.. rasa tenang je tengok..
    tak sabar nak ke rumah u.. nak tengok macam mana u simpan semua pinggan mangkuk.. really happy for u.. doakan kejayaan ai untuk memujuk asben ai plak yek.. love u very strong lah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sentiasa doakan....moga impian akak tercapai. Saya sayang akak ketat2 tau.

      Padam
  2. Assalam..sesiapa yang berminat untuk membuat renovation rumah,tiles,kabinet dapur,mengubahsuai kiosk,kedai-kedai atau booth pameran,awning (semua dlm 1) hehe..harga berpatut-patut di area melaka,seremban,kl dan selangor boleh jenguk2 kat blog saya..Zul-0196300136/zulsweethome28@gmail.com atau ke blog saya- shrenovation.blogpsot.com....Jangan lupe follow blog ye..Terima kasih

    BalasPadam
  3. wow.. cantiknya dapur. sy dulu pasang juga kc ni. lbh krg mcm ni juga. dalam rm3k 3G gloss finish. kontraktor tu buat kemas dan halus hasilnya. kalau nak kontraktor tu nama arif (019-3345398).

    BalasPadam
  4. Jom like...
    www.facebook.com/mytukangrumah

    BalasPadam
  5. boleh saya tahu berapa kos utk kc ni? tq.

    BalasPadam
  6. As salam. Tumpang iklan ye pn Qasih mama. Jika ada yg berminat utk menempah kabinet dapur, wardrobe & lain2 di sekitar kwsan n.9, melaka & selangor blh hubungi or wasap Qalish Furniture 0197108584 or lawati facebook kami Qalish Furniture. Tq Qasih mama

    BalasPadam
  7. maaf ya pn..bleh saya tahu kontraktor ni area mn?kc pn cantik & kemas saya berminat..bleh bg saya contact no kontraktor ni x?? TQ

    BalasPadam
  8. Hello, Brape harga buat KC design mcm ni? I pun nk buat kt rumah baru I, duk cari tukang buat kc n tgh survey harga. Tolong PM harga ngan detail contractor ni.
    nesh6006@gmail.com

    BalasPadam
  9. boleh emelkan saya nama n no hp pembuat ni...

    BalasPadam
  10. bole email i bape harga u buat kc ni ? diha8785@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

      Padam
    2. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

      Padam
  11. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    BalasPadam
  12. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    BalasPadam
  13. Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
    Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
    if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

    BalasPadam
  14. Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
    Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
    if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

    BalasPadam