FOREVER

FOREVER

Rabu, 29 Oktober 2014

MALAS ATAU SEBALIKNYA


Bestnya.....lama bercuti daripada update blog. Wahhahahaha....
Aku ni jenis tak boleh malas update....lau dah start malas tu....berminggu la aku tak update. Usahkan nak update, nak buka pun malas. Jenis apa la perangai cam ni. Sengal memanjang.

Aku memang solute la kat rakan2 yang rajin update blog sehari boleh cecah 3 or 4 entry dia update. Bila baca blog orang, rasa nak lempang diri sendiri je.....nape la kau ni malas sangat Kak Jah oiii.

Hari ni aku gagahkan diri untuk update...tapi tak tahu nak story about apa. Aku main taip je la dulu ni...sebelum idea datang. Maaf lah ye korang...tak pasal2 pagi2 cam ni terpaksa baca tulisan merapu aku.

Errrmmm idea tak datang lagi....meh kita cari gambar mana yang belum tepek kat blog ni lagi. Jap yeee...akak cari dulu.

Ok....dah jumpa. Permulaan entry kita buka dengan acara makan2 dulu ye. Kisah ni awal bulan rasanya. Tapi ok la....masih dalam bulan yang sama kan???



Kami anak beranak gi makan KFC kat Tesco....sambil nak gi cari barang dapur sikit. Amboii...dengar je akak gi cari barang dapur terus buka mata besar2 ...tapi korang tak payah la nak terkagum sangat....bukan gi cari barang untuk masak pun....just pergi beli susu segar, air coklat, cornflek, cococrunch, roti, jem, nugget.....dan yang seangkatan dengannya (yg tak payah nak masak) hehehe. Yang nak kena masak akak malas nak beli....kan laki akak smash atas muka jeee "Beli pandai, masak malas". Tak pasal2 pula akak sentap. So, janganlah kita sentapkan diri sendiri.....beli yang senang2 je. Buka mulut, terus ngap...tak payah nak bersilat bagai kat dapur tu.


Kata nak diet...tak nak heavy dinner....tapi terpaksa bila makanan dah didepan mata.
Terpaksaaaa la sangat kan. Hahahaha



Adam tak gemar sangat KFC...dia more to Pizza. Lau dia boleh habiskan satu peha ayam, mau melompat aku tepuk tangan...eh tak...itu dah over sangat. Tapi yang pastinya aku cakap la "good boy". Lepas tu kemain dia riakkan diri yang dia dah habiskan seketul ayam. Perangai tu ngikut sangat.



My family


Actually kami memang suka dinner kat luar. Sebabnya....

1. Boleh borak-borak.....dengar masalah among each other....secara tak langsung boleh mengeratkan hubungan.

2. Boleh tukar2 menu (nampak sangat mamanya tak berapa pandai masak...asyik masak menu yang sama)

3. Bila kita makan kat luar...rasa kelainan di situ sebab bukan di rumah sendiri....sambil hirup udara luar. (lain eh udara kat umah dengan udara kat kedai)

4. Demi keseronokan anak2. Budak2 ni dia suka bila kita bawa dioarang kuar jalan2 cari makan.

5. Dan yang paling penting  mamanya tak penat. (Tepuk tangan semua). 

Korang bayangkan lah yee....balik je dari kerja, kita pun akan masuk dapur...pungpang pungpang...kul 7.00 baru siap. Lepas tu makan.....lepas makan, anak2 berlari gi tgk tv....bapanya gi smooking kat luar...maknya masih didapur ye...mengemas meja makan, basuh periuk belanga, mengemop lantai. Penat terjadi di situ...dan kita juga kurang berkomunikasi dengan anak2 n suami sebab asyik buat kerja jee....lepas satu, satu kerja yang perlu dibuat.

Tapi bila makan kat luar....kita just jerit kat anak2 pergi bersiap, suami drive, mamanya order....n makan together sambil borak2 bergurau senda, dengar masalah anak2 dan suami....
Siap makan, terus balik umah n teman anak study. Lepas anak study, teman suami tengok tv.
Rasanya di situ kurang la sikit beban kat diri ini. Waktu yang sepatutnya kita masak tu...kita dah boleh buat kerja lain. So rasa macam kita ada banyak masa untuk bersama mereka.

Tapi akak tak ada la kejam sangat....hari Sabtu dan Ahad memang akak akan masak dari breakfast, lunch hinggalah dinner. Sebab hari minggu kita banyak masa. Bila hari kerja, kita seakan-akan terkejar-kejar nak siapkan kerja rumah. Ya lah....aku sampai rumah dah 6.30 petang....mana nak masak, nak basuh baju, nak mengemas, nak menyapu, nak tengok2kan anak buat kerja sekolah, nak gosok baju lagi....eeee  macam2 la.

Jadi.....aku perlu hargai diri sendiri...aku kerja untuk apa sekiranya tak gunakan duit itu untuk menyenangkan kerja kita dan demi nak dapatkan masa berharga bersama-sama keluarga tercinta.
Kalau balik dari kerja, tapi masih bekerja...kesian kat anak2 rasanya. Mungkin bagi orang lain, lain pemikiranya dan caranya.

Hari bekerja pun tak ada lah aku memanjang nak makan kat luar...sesekali tu bila kerajinan melanda atau ada request dari anak or suami, aku tetap masak untuk mereka. Mereka kan syurga aku kat dunia ni.

Itu lah alkisah kehidupan aku sakarang. Kat depan hari tak boleh nak cerita lagi...manalah tahu...esok2 jadi rajin gilaa memasak....kita tak tahu kan. Mungkin ya mungkin tidak. Masa tu anak2 dah besar, dah boleh berdikari sendiri dah boleh basuh baju, sidai baju dan tolong mengemas rumah....jadi kita boleh luangkan banyak masa kat dapur....tak mustahil tu....
Tungggguuuuuuuuuuuuuu





Tulus Kasih,
Qasih Mama








1 ulasan: