FOREVER

FOREVER

Khamis, 23 Januari 2014

BERDIKARI


Tiba2 teringat kat Adam.


Senyum tak ikhlas sebab mama paksa....tapi tangan tetap peace yo.


Muka keletihan.


Dia cukup seronok pergi ke sekolah. Alhamdulillah, setakat hari ni dia tak pernah merungut, menangis ataupun susah bangun pagi. Kejut je, buka mata n terus ke bilik air.

Anak3 semua aku ajar berdikari, dari Aufa, Aniq hinggalah ke Adam. Contohnya Adam, aku memang tak ambil dia dari sekolah. Aku hanya hantar sebelah pagi sahaja itupun sebab on the way ke tempat kerja. Aku bayar van untuk ambil dia kat sekolah dan hantar dia kat taska. Aku akan pergi ambil dia kat taska bila balik dari kerja.

Bukan tak sayang anak....tapi tuntutan kerja. Kadang2 kita kena bagi kepercayaan kepada orang lain untuk tolong jaga anak kita. Dan selalulah berdoa supaya anak kita dia akan jaga baik2. Kita kena salurkan aura positif kat mereka agar mereka laksanakan kerja mereka juga dengan cara yang positif. Jangan tanamkan sifat syak  wasangka dalam diri. Kalau nak tegur apa yang kurang atau sebagainya, gunakanlah cara yang penuh hemah. Biar mereka senangi cara kita, insyaallah mereka akan jaga anak kita sebaik mungkin. Amboi jadi ustajah pula hari ni. Bukan apa, aku kongsi apa yang aku buat. Tu jeee.

Biarlah anak3 aku berdikari sikit...apa salahnya. Anak3 tak boleh manjakan sangat. Kadang2 mereka tak faham kenapa...tapi bila dia dah besar mereka akan faham kenapa dan mengapa kita buat semua tu. Apa yang aku lalui rasanya lebih rumit...dari kecil sudah di ajar berdikari.

Darjah dua dah start kayuh basikal dari rumah ke sekolah. Bukan dekat ye kawan2. Dalam 10 kilometer juga rasanya. Bila pulang dari sekolah, dengan terik mataharinya, dahaganya....memang rasa nak pitam. Tapi kuatkan dan gagahkan juga kaki ...dalam kepala selalu je cakap,....sikit je lagi...sabar...sabar. Bila dah sampai rumah, terus meluru minum air. Letak je kepala terus tertidur. Sebelah petang pula buat kerja sekolah. Kalau dulu buat kerja sekolah sendirian berhad yeee. Tak ada cikgu sandaran (mak ayah) kat sebelah. Tak macam sekarang, bila anak3 buat kerja sekolah, kita yang ada disebelahnya untuk jadi cikgu sandaran. Bila anak tak faham dia akan tanya. Dah la mata pelajaran sekarang ni susah gila...sesetengah matapelajaran tu aku kena study dulu baru boleh ajar anak. Dasyatttt.

Zaman aku dulu, semua dibahu sendiri. Aku tak ada sesiapa untuk jadi guru...kakak aku kahwin awal lagipun umur kami jarak jauh juga...sebab tu aku kecil dia dah kawin. Abang pula berada jauh diperantauan sebab menuntut ilmu...jadi tinggalllah aku terkontang kanting. Yang ada hanya adik2...apa yang boleh dia ajar...ajar conteng boleh la. Mak ayah sibuk dengan dunia mereka demi mencari sesuap nasi kami adik beradik. Lagipun mak ayah aku buta huruf...apa je lah yang dia boleh bantu.

Bila baca cerita Abak, tiba2 aku teringatkan nostalgia aku zaman kecil2 dulu. Mak aku sama perangai ngan Ummi dia. Gila tak sama, dah Ummi dia tu anak mak aku. Kauorang paham tak...maknanya mak dia tu kakak aku la. Satu2nya kakak yang aku ada. Mereka hidup dalam dunia mereka, tak endahkan keperluan dan kehendak sendiri.Aku pula tak mengerti apa2 masa tu.

Aku masih ingat lagi bila cikgu kata sekolah ada buat latihan rumah sukan. Masa tu aku Rumah Biru. Aku tak ada seluar sukan dan baju t-shirt. Aku balik mengadu dengan kakakku. Kakak aku suruh je aku pakai baju yang beropol2 yang dia ada jahitkan. Baju tu sebenarnya baju untuk jalan sebab beriben dan beropol. Masa tu kakak aku baru belajar menjahit....bila ada lebihan kain, dia jahitkanlah kat aku. Maka aku pakailah baju tu dengan seluar trek yang dah lusuh dan agak senteng. Nak cakap ngan mak ayah tak berani...takut susahkan mereka. Korang boleh bayangkan tak rupa aku bila pakai baju ropol2 dengan seluar senteng tengah kayuh basikal...hahhaha. Dah la hari latihan sukan sekolah dua hari seminggu....memang baju itu lah yang aku gilirkan. Sehinggalah ayah aku perasan dan kesian agaknya, dia belikan aku sehelai seluar dah sehelai baju. Baju tu memang murah kerana tak berkualiti...nipis dan cepat berbulu. Tapi uku tak pandang semua tu...janji ada. Itu pun dah cukup teruja. Habis kat semua kawan2 aku cerita aku dpat baju baru. Nak cakap betapa susahnya nak beli baju.

Kalau bab makan kami memang mewah sebab mak aku ada kedai runcit. Pagi ayah aku jaga kedai runcit manakala mak aku pergi menoreh. Bila tengahari hingga malam, mak aku yang jaga kedai runcit manakala ayah akan ke kedai beli barang keperluan kedai. Mereka agak sibuk nak besarkan anak2 waktu tu. Di waktu itu aku tak faham kenapa tapi bila aku dewasa baru aku faham kenapa. Bila tengok mak ayah orang lain hantar dan ambil anak di sekolah aku rasa hiba. Kenapa mak dan ayah aku tak buat macam tu. Kawan2 aku banyak masa bersama mak dan ayah sedangkan aku banyak waktu menguruskan diri sendiri.

Ingat lagi bila waktu aku darjah enam, aku ada kelas tambahan. Habis kelas pukul 5 kalau tak silap. Waktu tu aku seorang diri yang kayuh basikal. Nak dijadikan cerita, basikal aku pancit. Maka aku seretlah basikal tu berjalan kaki dengan beg dan buku2 yang ampun beratnya. Perjalanan masih jauh, hari dah makin gelap. Sepanjang perjalanan, aku berharap ayah akan datang ambil sebab dah terlalu penat kerana dari pagi lagi aku ke sekolah dan tak pulang kerana nak sambung ke kelas tambahan . Kawan yang lain semua pulang untuk mandi dan makan bila tengahari dan datang semula untuk ke kelas tambahan kerana mereka ada banyak masa. Mak ayah mereka yang pergi ambil dan hantar. Kalau aku, memang tak ada masa nak balik sebab kelas tambahan bermula pukul 2.30. Kalau habis sekolah aku balik dan datang semula, memang tak la sebab perjalanan dari rumah aku ke sekolah jika kayuh basikal ialah sejam. Kalau dah sejam balik dan sejam datang...bila masa nak makan dan mandi. Jadi memang habis sesi persekolahan aku akan terus tunggu kat sekolah untuk masuk kelas tambahan. Ok berbalik kepada cerita basikal aku yang pancit tuuuu....memang sampai ke rumah la aku heret. Masa tu dah azan maghrib aku masih kat jalan lagi. Masa tu terfikir kenapa la mak tak pergi ambil aku bila tahu aku tak sampai lagi walaupun hari dah nak maghrib. Rasa sedih sangat....dah la keletihan. Rupa2nya ayah aku tak ada kat rumah, mak aku pula tak ada kenderaan nak pergi jengok aku kat tengah jalan kenapa balik lambat.

Aku memang boleh dikatakan hidup berdikari sebab, dari sekolah rendah lagi aku buat semua sendiri. Bila masuk tingkatan satu, aku dah tinggal asrama sehinggalah tingkatan lima. Habis tingkatan 5, aku dah masuk universiti. Habis je belajar kat universiti, aku kawin. Gatal. Masa bersama keluarga agak pendek. Kebanyakkannya aku sendiri...segalanya sendiri. Aku rasa macam tak puas nak teguk kasih sayang dari mak dan ayah. Aku dah terlepas banyak moment2 yang patut aku ciptakan bersama mereka. Tapi aku percaya pasti ada hikmahnya.

Tapi aku bersyukur sebab bila zaman adik2 aku, mereka dah tak lalui apa yang aku lalui. Mereka sempat merasai zaman kesenangan. Aku gembira bagi pihak mereka. Apa yang mereka hajati, insyaallah dapat...mungkin lambat dan cepat je.

Sekarang bila dah jadi mak2 ni....kalau boleh, apa yang aku lalui dulu aku tak nak anak3 aku lalui. Aku cuba tutup kekurangan dulu dengan cuba buat yang terbaik untuk anak3. Aku tahu aku bukanlah ibu yang baik...tapi berusaha untuk jadi yang terbaik. Aku akan cuba penuhi masa mereka dengan kasih sayang, perhatian dan keperluan. Duit dan harta boleh dicari..... tapi kasih sayang tak boleh dijual beli. Kenangan yang dah terlepas pasti berlalu....tiada alat yang boleh undurkan masa. Yang lalu pasti akan berlalu....dan sebab itu juga aku tak nak ianya berlalu dengan kosong tanpa ada cerita.

Kalau korang perasan kenapa aku suka jalan2 hari minggu, bawa anak makan2, bawa anak jalan2......sebab aku nak bagi mereka rasa kasih sayang aku....nak eratkan hubungan....nak dalami perasaan anak3. Hari2 lain aku dah sibuk bekerja, balik dah petang....fokus hal mengurus rumah tangga, malam dah tidur. Tak sempat sangat nak manjakan dan bagi perhatian kat diorang. Lagi satu aku takut aku akan kehilangan moment indah melihat mereka membesar depan mata aku. Kalau boleh aku tak nak terlepas walaupun satu kenangan perkembangan hidup mereka. Mereka ialah amanah yang telah pinjamkan kepada aku...jadi memang menjadi tanggungjawab aku untuk didik dan jaga mereka sebaik mungkin. Blog ini tercipta juga sebab mereka. Aku nak sangat bila aku dah tua dan mereka dah dewasa, mereka baca blog ni dan akan sentiasa ingat apa yang mereka telah lalui bersama-sama aku semasa mereka membesar. Blog ini akan simpan semua memori suka dan duka kehidupan kami sekeluarga.

Bila dah tua macam ni....cuma satu sahaja harapan aku....agar anak3 aku nanti akan berjaya di dunia dan di akhirat. Hidup yang penuh barakah. Amin. Tiba2 teremosi pula...padahal asalnya nak cerita tentang kerinduan kat Adam yang tengah melalui zaman awal persekolahan. Biasa la...bila dah tahap makcik2 ni....cepat sikit teremosi.



MAMA SAYANG KORANG KETAT-KETAT. LOVE U TILL JANNAH



Buat IBU DAN AYAH ku....terima kasih kerana telah membesarkan ku hingga berjaya. Jasa kalian tak mungkin aku lupa sampai bila2. Kerana didikan dan asuhanmu juga aku menjadi insan yang kuat untuk hadapi cabaran dunia. Baru aku faham kenapa mereka lepaskan aku untuk berdikari sedari awal............kerana ingin lihat aku berjaya....dan menjadi manusia yang tabah. Terima kasih, terima kasih dan terima kasih.

Walau ibu jauh dimata...aku dokan dikau dalam keadaan sejahtera. Buat ayahda yang telah kembali kepada Penciptanya.....anakmu hanya mampu kirimkan doa. Semoga dikau aman di sana. Amin.









Tulus Kasih,

Qasih Mama











5 ulasan:

  1. Tiada kata-kata yang dapat diucapkan... cukup mmotivasikan!!!!!!!!!

    “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah aku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai, dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu, dan sesungguhnya aku daripada orang-orang Islam (yang tunduk dan patuh kepadamu)” [TMQ al-Ahqaf (46): 15].

    "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa"

    BalasPadam
    Balasan
    1. Motivasi untuk diri Mamacik juga. Kalau Angah rasa apa yang Angah kurang dapat sewaktu Angah membesar, cuba lah tutup kekurangan itu bila sudah bergelar ayah. Kerana kita juga pernah menjadi seorang anak......pasti kita tahu apa yang anak inginkan. Sebenarnya mereka hanya perlukan perhatian dan kasih sayang. Mereka tak faham pasal duit dan sebagainya. Dan begitulah juga apa yang Mamacik rasakan dulu.....sewaktu tengah membesar, kurang kasih sayang dan perhatian. Tapi yang penting, kita kena sentiasa ingat bahawa Kedua ibubapa kita ialah manusia yang paling hebat kerana mampu besarkan kita hingga berjaya walaupun dalam serba kekurangan.

      Padam
  2. salam kenal.. datang dari blog abak.. sangat memotivasikan apabila membaca entri ini.. kebanyakan anak-anak zaman sekarang tak merasai seperti kita kecil-kecil dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq Mizz Aiza sebab singgah.....setuju, memang budak2 sekarang tak macam zaman kita dulu2.

      Padam