FOREVER

FOREVER

Khamis, 3 Oktober 2013

RIADAH PETANG

Balik dari kerja, aku tak akan memerap dalam rumah....aku pastikan yang aku buat kerja diluar rumah...sambil perhatikan anak2 main. Kerja rutin aku adalah menyiram kebun dan tanaman aku....itu kerja wajib. Siap berkebun, aku akan layan anak2 main. Bagi mereka bersosial ngan kawan2 n aktif dengan aktiviti...baru hidup sihat. 

Walaupun kita dah hidup zaman moden, aku tetap suruh anak2 kuar rumah waktu petang...buat lah apa2 aktiviti asal berpeluh. Kalau zaman dulu....macam2 permainan ada...main sorok2, main atuk harimau, main buaya, konda kondi...mcm2 lah....skrg susah nak tgk budak2 main cam tu lagi....masing2 balik petang terus terperuk dalam rumah...masing2 kat tangan pegang gadget, computer, video game .....terkeluar biji mata main game lps tu senyum, sengih sorang2. 

Masa zaman kita dulu...kalau tak maghrib tak balik...kalau mak tak bawa rotan x reti nak berhenti main. Baju lencun dibasahi peluh, yang kotor x payah nak citer la....memang x nampak rupa baju dah. Itu zaman aku la.....best sangat2....berkawan, bergaduh, baik balik...ehhhh gaduh ngan A... masuk group B....lepas tu gaduh ngan B, pergi berbaik ngan A lak.....itu semua kenangan woooo...indah dan tak boleh dijual beli.

So, kalau boleh aku nak anak aku pun merasai zaman kanak2 mereka....bermain, berkawan, bergaduh, berkongsi.......biar mereka tahu erti persahabatan, bersosial...dan bagi mereka ada kenangan untuk diingat dikemudian hari. Aku tak nak anak aku hanya ada kenangan game je...game angry bird, candy crash, pao....macam2 lagi lah skrg ni....

Dan alhamdulillah anak aku bukan jenis addict kepada  video game atau yang seangkatan dengannya. Kat rumah tu bukan x ada gadget, bukan x ada i-pad, bukan tak ada netbook, bukan x ada laptop...tapi mereka main ikut mood. Biasanya hari persekolahan mereka x pandang langsung....lau main pun pada hari minggu je. Itu pun x sampai 1 jam rasanya. Alhamdulillah sangat2.

Aku ambil ikhtibar daripada pengalaman kawan aku....dia kata, balik je dari sekolah, belum sempat tukar baju anak dia dah menuju ke tempat video game....sanggup x makan nasi tuuuu. Punya lah anak dia pulun main sampai meletup dia punya tv....panas sebab pasang non stop. Petang x kuar umah sebab mengadap benda alah tu....


Perhatikan anak2 main kat luar rumah


Kemain lagi lajunya...


Kalau kawan lain x ada, mereka main je la dua beradik tu


Main sampai tak berkasut masing2


Peace ajeee


over lah kau dik


Tatutnya.....muka gawang la.........cam nak cari gaduh jeeee. Tahu la penat kayuh basikal


Semenjak aku dah pindah kat sini, jiran2 yang kat depan (fasa pertama) pun dah lepaskan anak2 mereka main...sebab dah ada kawan...lau dulu mereka kata sunyi jeee...mak bapa masing2 x lepaskan anak2 kuar bermain...jadi mereka x ada kawan. Bila aku dah lepaskan anak2 aku bermain....oarang lain pun ikut sama.

So, moral of the story ialah....kita harus mulakan perubahan itu agar cara kita x berubah....betul ke idok???





Tiada ulasan:

Catat Ulasan