FOREVER

FOREVER

Rabu, 3 April 2013

LUAHAN HATI KAKAK (AUFA)

Hari Isnin petang kepala aku sakit yg amat...mungkin sebab sekarang ni musim panas. So, aku minta la tolong anak perempuan aku urutkan kepala. Anak perempuan aku sorang ni, lau pasal urut mengurut bagi la kat dia...memang pandai n rasa la bila dia sentuh walaupun masih budak2. Ok, masa tgh sesi urut mengurut tu kami bersembang la...macam2 cerita keluar. Dalam duk bercerita tu, aku tanya la ngan dia...

Mama    : Kenapa lau nak apa2 kakak selalu minta ngan abah walaupun kakak tahu abah jarang penuhi?
Kakak   :  Saja..
Mama   : Kakak takut kat mama kan?
Kakak   : Mana ada..
Mama   : Alaaa...ngaku jela yg kakak tu lagi takut kak mama kan dari abah?
Kakak   : Jelingan mama tu buat kakak rasa " aku ada buat salah ke?"
Mama   : Mama kan suka jeling.Lau buat salah, memang la mama jeling...paham sendiri lah yeeee. Nasib baik mama jeling...lau mama membebel? Tak ke berdarah telinga tu nak dengar.
Kakak   : Sebenarnya dalam hati kakak ni hanya tuhan je yg tahu betapa kakak sayang kat mama tau.(anak pompuan aku ni memang kuat emo sikit...biasa la pompuan, sensitip lebih)
Mama   : Yelah tu....kenapa asyik degil n tak dengar kata je....
Kakak   : Walaupun kakak macam tu, kakak amat sayang kat mama tau..Tiap2 malam kakak akan doakan untuk mama n abah. Kakak tak nak kehilangan mama (terharu ai dengar). Tapi lau akak mengantuk sangat, akak akan akan ckp "Ya Allah, aku doa seperti yang selalu aku doa."(Hahahaha...aku gelak dalam hati)
Mama   : Kakak, satu perangai kakak yg mama tak suka. Lau mama cakap, kakak tak dengar n lepas tu buat muka. Lau bagi nasihat, kakak menjawab. Suka cakap tinggi suara...tak baik tau...berdosa buat macam tu kat mak ayah tau.
Kakak   : Ye la.
Mama   : Mama tak kan marah kalau kakak tak buat salah tau. Setiap yg mama marah tu pasti ada sebab. Mama marah pun sebab nak suruh kakak faham mana yang salah, mana yang betul. Gila apa mama nak marah tanpa sebab. Mama marah sebab mama sayang kat kakak...nak kakak jadi manusia yang baik.
Kakak  : Ok kakak minta maaf. Lain kali kakak tak buat lagi.
Mama  : Lain kali jangan nak sentap sangat kalau orang marah atau tegur. Belajar terima kesilapan. (anak perempuan aku ni memang cepat sentap sikit...sesitif lebih)

Kakak...lau kakak nak tahu, mama pun sayang kat kakak...kakak la satu-satunya anak pompuan mama. Kalau boleh, mama nak kakak jadi anak yang baik, pandai, dengar kata, berjaya...ibarat kata semua yang baik2 la....dan satu lagi...jadi kakak yang terbaik untuk adik2. Kakak ibarat bayang2 mama...lau mama tak ada...biarlah abah n adik2 rasa mama tetap ada sebab kakak ada....n kakak boleh ganti mama.

Sayang kakak selalu.....


1 ulasan: